Först

Scoutläger Först 2024

forst 1

Nu är det dags att åka på scoutlägret FÖRST tillsammans med hela kåren! Vi kommer att leka, tälja, ha lägerbål, äta mat, elda och mycket annat. På söndagen avslutas terminen för Equmenias alla grupper med Equmenia Örbyhus sommarfest ute på lägerplatsen.

Anmälan: senast 26 april
Datum: 3-5 maj 2024
Plats: Mannes hage i Gyllby
Samling: Fredag kl 17.30 Björkbackskyrkans parkering
Avslutning: Söndag ca kl 15.00 Björkbackskyrkans parkering
Boende: Tält
Pris: 250 kr (för syskonrabatt se nedan)
Betalning: Sätt in på bg 5427-8650 eller swisha till nr 123 390 81 00 innan lägret startar. Märk med FÖRST och namn. Medlemsavgiften (150 kr/termin) för vårterminen måste också vara betald innan vi åker till lägret. Märk inbetalningen med namn och personnummer när ni betalar medlemsavgiften.

Vi erbjuder syskonrabatt. Första barnet betalar fullpris, sedan 200 kr/barn. Exempel: för tre syskon kostar det totalt 250 + 200 + 200 = 650 kr.

Tips till nya scouter

Det är praktiskt att packa i ryggsäck men inget måste. Sovsäcken är viktig. Vi sover utomhus i vindskydd och då räcker inte ett enkelt sovtäcke utan du behöver en ordentligt varm sovsäck. Den vakna tiden kommer vi att vara ute oavsett väder! Regnkläder är därför något som alltid ska finnas överst i packningen. Stövlar eller kängor behövs också. Att vara ute hela tiden innebär att du får klä dig efter vädret. Hur mycket kläder du behöver att sova i beror på hur bra sovsäck du har. Hursomhelst så måste du alltid ha nya kläder att byta till innan du går och lägger dig, även strumpor. Detta beror på att dina kläder, även om du inte märker det, alltid blir lite fuktiga under dagen vilket kyler under natten. Tänk på att vädret i maj kan variera mellan minusgrader och frost på nätterna till riktig sommarvärme.

Packlista

• Scoutskjorta
  • Vantar och mössa
  • Matkåsa (djup tallrik), kåsa (mugg)
  • Oömma kläder
  • Varm tröja
  • Bestick
  • Varm sovsäck (alt. dubbla)
  • Jacka
  • Kniv, om du har en med parerstång
  • Liggunderlag (gärna dubbla)
  • Dubbla ombyten
  • Ficklampa
  • Varma nattkläder
  • Stövlar/kängor
  • Lägerbålsfilt eller vanlig filt
  • Gosedjur
  • Regnkläder
  • Tandborste, tandkräm, tvål, handduk

Föräldrar

Om någon förälder vill åka med på lägret så är ni varmt välkomna med. Anmäl er samtidigt som scouterna. Kostnaden för lägret är lika för scouter, föräldrar och ledare.

Föräldrar till scouterna är välkomna att följa oss på vår facebookgrupp. Det är även den informationskanalen vi kommer använda oss av under lägret.

Equmenia Örbyhus sommarfest

Söndag 5 maj kl. 11 ute på lägerplatsen kommer det att bli equmenias sommarfest som avslutning på terminen för equmenias grupper. Alla är varmt välkomna! För er som inte kan vara med på lägret, kom på sommarfesten och ta på er scoutskjortan/scout-T-shirten och sjalen! Ta med föräldrar, syskon och alla ni vill! Ta gärna med något att sitta på.

Vid frågor och funderingar, hör av er!

Susann Larsson (spårare och upptäckare): 070-430 86 88

Hannes elvemyr (äventyrare): 073-063 88 32