scout 1

scout 2

Läger sommaren 2024!

Läs mer om sommarens lägret här

Om Scout Equmenia Örbyhus

Var? Vi träffas vanligtvis vid Björkbackskyrkan i Örbyhus. Vissa gånger åker vi iväg på utflykt till andra ställen. En gång per termin anordnas Mittkampen. Det är en dag då equmeniascouter från hela region mitt tävlar mot varandra i olika scoutlika grenar.

Hur? Vi försöker att vara ute så mycket som vi bara kan. Så kläder efter väder är en bra tumregel. Scoutkvällarna ser vanligtvis ut så här:

1. Start Vi hälsar alla välkomna och ger info om kvällen.
  2. Aktivitet Alltifrån lekar, knopar, eld och hur man beter sig i naturen.
  3. Andakt En stund då vi varvar ner. Vi avslutar kvällen med att be scoutens bön.

Kostnad? Medlemsavgiften för Equmenia Örbyhus är 150 kr/termin. Den täcker in alla föreningens barn och ungdomsgrupper. Klicka på länken för mer information om medlemsavgiften. Vid hajker tar vi ut en liten extra avgift för att täcka in mat och bränsle.

Scoutskjorta? Scoutdräkten är utformad för att klara tuffa tag, den bygger också en gemensam identitet för oss scouter. Den finns som skjorta och som T-shirt. Det är inget krav att ha en scoutdräkt men det är roligt att ha en gemensam klädsel som klarar av alla former av utmaningar. Det skapar också samhörighet. Scoutskjorta/T-shirt kan beställas via scoutshop.se.Beställer du från scoutshopen så glöm inte att välja Örbyhus Equmenia som förmånstagande Scoutkår. Då får nämligen föreningen en liten procent av försäljningen.

Läger? På sommaren brukar det bli dags för scoutläger. Då träffas allt från 30 till 29 000 scouter. Mer information om vilket scoutläger vi åker på kommer under vårterminen. Vid några olika tillfällen, t.ex. Örbyhusdagen, står vi och grillar korv för att samla in pengar som gör lägren billigare.

scout 3

Föreningen? Equmenia Örbyhus bedriver Björkbackskyrkans barn- och ungdomsarbete. Som medlem behöver du inte vara kristen. Men hela vårt arbete vilar på den första kristna kyrkans bekännelse "Jesus Kristus är Herre". Utifrån den och vår tids behov och möjligheter vill vi ge barn och unga en plats i kyrkan och visa på den Gud som är kärlek. Hela arbetet vilar på kristen grund, men varje deltagare är fri att själv ta ställning till tron.

Equmenia Örbyhus tillhör Equmenia, Sveriges största kristna barn- och ungdomsorganisation.

Mer info? I gruppen "Equmeniascout i Örbyhus"på facebook kommer vi löpande ut med info om scout. Det är en bra plats för ev. frågor. Ange ert barns namn så att vi vet vem det är ifrån.

scout 4

Våra åldersgrupper

Spårarscout

För? årskurs 1-3
När? torsdagar 18-19
Mer info Carin Linderstad 070-156 66 22

Upptäckarscout

För? årskurs 4-6
När? torsdagar 19.15-20.15
Mer info Carin Linderstad 070-156 66 22

Äventyrarscout

För? årskurs 7-9
När? torsdagar 19.00-20.30
Mer info Hannes Elvemyr 0730-63 88 32

Program för äventyrarscouterna

Medlemsavgift för Equmenia Örbyhus

Medlemsavgiften är för närvarande 150 kr/termin.

Medlemsavgiften betalas in till Equmenia Örbyhus bankgiro: 5427-8650, märk inbetalningen med ”Namn + Personnummer (10 siffror)”.

Du kan också swisha in medlemsavgiften till swishnummer: 123 390 81 00

Medlemsavgiften hjälper till att bekosta verksamheten som vi bedriver i Equmenia Örbyhus. Du betalar en medlemsavgift oavsett hur många verksamhetsgrupper du finns med i.

Alla deltagare är försäkrad under våra aktiviteter, samt till och från dessa. Mer info om försäkringen finns på equmenia.se.

Swish QR